De raad is aan zet

6 maart 2022

De burgemeester en wethouders bedenken plannen (of niet) en de gemeenteraad reageert. Het gebeurt maar al te vaak dat de wethouders de raad pas in een heel laat stadium bij de plannenmakerij betrekken. Hooguit is nog een beetje bijschaven mogelijk via moties en amendementen. Dat kan en dat moet anders, vindt de PvdA. We hebben een vragenuurtje en kunnen schriftelijke vragen stellen. Maar wij willen dat in de komende vier jaar in deze gemeente een aantal fikse debatten wordt opgezet over grote maatschappelijke thema’s als wonen, gezondheidszorg en onderwijs. We bespreken dan analyses van die problemen, want we willen als politieke partijen in de raad debatteren over wat werkelijk gaande is in plaats van door te hobbelen van het ene incident naar het volgende. Eén van de mogelijkheden is het houden van hoorzittingen waarbij de raad het initiatief neemt om de desbetreffende wethouder te bevragen over wat zijn of haar plannen en meetbare doelen zijn op langere termijn. Bijvoorbeeld: wat gaat de wethouder doen aan de doorstroming in een vastzittende woningmarkt. Wij willen meer transparantie en een initiërende raad. Daar gaan we de komende raadsperiode stevig op inzetten.