Oorlog in Oekraïne

26 februari 2022

Terwijl een aantal partijgenoten flyert in Muiden en Muidenberg voor de gemeenteraadsverkieizngen, premier Rutte -tig keer tegelijkertijd zegt, proberen Oekraïners hun land te verdedigen tegen oprukkende Russen, die doen denken aan ‘Befehl ist Befehl’. Waarom? Ja, je ziet inderdaad dat na de Tweede Wereldoorlog de westerse invloedsfeer naar het oosten is uitgebreid. Maar dat is de wens geweest van de inwoners van die landen. Poetin voelt zich als een muis (zo ziet-ie er ook uit) in het nauw gedreven. Daarom zeggen Lilanne Ploumen en Kati Piri in een brief aan de leden o.a.: “De Russische agressie mag niet ongestraft blijven. Wij pleiten voor het zwaarst mogelijke sanctiepakket, inclusief het afsnijden van Rusland van het internationale betalingssysteem SWIFT. Dat Europa hier geen overeenstemming over heeft bereikt is onbegrijpelijk. Wat moet Poetin nog meer doen voordat Europa het zwaarste sanctiepakket durft af te kondigen? De geschiedenis zal hier niet licht over oordelen. De tijd voor zwaarst mogelijke sancties tegen Poetin is nu. De Nederlandse regering moet tegoeden en bezittingen van Russische oligarchen bevriezen en het opdoeken van hun brievenbusfirma’s op de Zuidas.”