Minimumloon veertien euro!

21 februari 2022

Door de nieuwe cao gemeenten, krijgen alle gemeenteambtenaren per 1 januari 2022 minimaal € 14,- bruto per uur. Hoera! Maar ziet de gemeente er ook op toe dat alle voor hen werkende instanties dit ook aan hun medewerkers uitbetalen? Deze vraag stelt de PvdA-fractie schriftelijk aan  het college. Maar dan veel uitgebreider, uitgewerkt in zes afzonderlijke vragen, want dat vereist enige nauwkeurigheid. Zijn er over het uitkeren van dit minimumloon afspraken gemaakt met bedrijven die ingehuurd worden voor bijvoorbeeld de catering, schoonmaak en groenvoorziening? De PvdA wil dat de gemeente Gooise Meren alleen nog maar zaken doet met bedrijven die goed werkgeverschap tonen, dus onder andere het personeel fatsoenlijk betalen. Via het aanbestedingsbeleid en de -voorwaarden kan vastgelegd worden dat ook het ingehuurde personeel minimaal €14,- bruto per uur verdient. Dit kan ook worden opgenomen in het subsidiebeleid. Doet onze gemeente dit al? Zo niet, dan moet men van goeie huize komen om te vertellen waarom men dit niet doet of niet wil doen. Want van een lager minimumloon is nauwelijks rond te komen.