Waar blijft die redelijke vermogensbelasting?

8 februari 2022

Klaas Knot zei zondag in Buitenhof, dat in ons land de renteniers nauwelijks belasting betalen ten opzichte van de werkende bevolking. Dat blijkt niet zo in de ons omringende landen. Dat is al jaren zo. Daar moet volgens de president van De Nederlandse Bank verandering in komen, terwijl volgens Lilianne Ploumen, het kabinet Rutte IV het volledig laat afweten. Mensen met een groot vermogen, vervuilers en aandeelhouders worden ontzien. Tegelijkertijd wordt er bezuinigd op personeel in verpleeghuizen en op de jeugdzorg. Sociale huurwoningen worden verkocht, de huurtoeslag afgebouwd en de huren worden verhoogd. Dat zijn hardvochtig, oneerlijke en onnodige keuzes.
Net als het ontkoppelen van de AOW van de (veel te lage) verhoging van de minimumloon. Het is de bijl aan de wortel van de verzorgingsstaat dat ouderen hierdoor achterblijven. Het gevolg is dat in  tijden van grote economische voorspoed ouderen in de min staan. De coalitie doet net alsof dit tijdelijk is, maar het is een principiële keuze om deze koppeling nu los te laten. Voor we het weten gebeurt het straks weer, en daarna weer en dan nog een keer. Daarom moet dit voorstel van tafel.