Gemeenten hebben het moeilijk

19 januari 2022

In de Gooi & Eemlander van gisteren staat dat het huizenaanbod voor ouderen in het Gooi dramatisch daalt. Er moet vooral voor onze ouderen sneller passend gebouwd worden. Gooise Meren blijft daarin ook duidelijk achter. In de TROUW van vandaag een artikel met de kop ‘Miljardenoverschot, maar zorgen voor gemeenten blijven’. Er wordt gesmeten met euro’s, maar volgens Rutte kan dat omdat ‘het geld tegen de plinten klotst’. Het is alleen jammer dat van dat klotsende geld er tijdens zijn kabinetten te weinig naar de gemeenten werd overgeheveld; wel taken. Bij laatstgenoemde artikel staat een kaart van Nederland met daarop afgebeeld de financiële situatie van de Nederlandse gemeenten in 2020. De gebieden gaan van groen (overschot) via lichtgroen en lichtrood naar rood (tekort). Gooise Meren hoort bij de rode gebieden. Dat is deels te wijten aan het regeringsbeleid, maar ook aan het beleid van ons college. Wilt u daar verandering in brengen, grijp dan 16 maart uw kans.