Worden we een juristocratie?

15 januari 2022

Volgens de linkse Vlaamse socioloog Mark Elchardus werken samenlevingen alleen goed, als er een gedeeld idee is waar we heen gaan. Dat zegt hij in de Volkskrant van vandaag. Hij vindt dat je vaker ziet dat rechters wetgevers lijken. “Minderheden die het politiek gezien nooit zouden kunnen halen, krijgen gelijk tegen meerderheden, ook in zaken die niets met de bescherming van minderheden te maken hebben. Rechters gaan klimaatdoelstellingen bepalen, op basis van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Maar dat is de taak van het parlement. Wat je vervolgens ziet: meerderheden begrijpen dat rechters invloed hebben en proberen bevriende rechters te benoemen.” Dat zien we inderdaad in Polen, Hongarije en ook bij het Amerikaanse Hooggerechtshof. Hier maakt Elchardus een verschil tussen onafhankelijk en onpartijdig. Hij pleit voor een pluralistische rechterlijke macht. Hij doet verder uitspraken over het asielrecht, die de moeite van het lezen waard zijn.