Chaos zorgt voor innovatie

28 december 2021

Trendwatcher Adjiedj Bakas zegt in het decembernummer van Almere zaken, dat we leven in een tijdperk van chaos. “Chaos komt uit het oud-Grieks en betekent beweging vanuit het niets. Met het coronavirus moeten we leren leven, maar er loeren meer virussen op ons. Door het smeltende oerijs komen vergeten virussen weer tot leven. In Tibet hebben virologen al meer dan 20 onbekende virussen ontdekt, die griezeliger zijn dan corona.” Ook al is Bakas geen viroloog hij weet wel wat er speelt op de wereld. “Als in Singapore ongevaccineerden in het ziekenhuis belanden, moeten ze hun behandeling zelf betalen.” Op vervoersgebied verwacht vooruitziener Bakas grote veranderingen. Nu wordt 5G uitgerold, maar 6G zit er ook aan te komen. Dan kan een chirurg met een robot iemand opereren in een ziekenhuis in een andere stad. De arts hoeft daarvoor dus niet te reizen. Het is niet te hopen, maar Bakas ziet ook meer grensmuren verrijzen, want arme mensen blijven de rijke landen opzoeken. Hij verwacht ook een opleving  van de reparatiemarkt en vakmanschap. “Juist omdat de technologie met zijn robots veel mensenwerk uit handen gaat nemen, wordt het echte vakwerk steeds belangrijker.”