Reactie Ploumen op coalitieakkoord

20 december 2021

Op de voorpagina van rood staat Lilianne Ploumen. Ze schreef ook een lange email aan alle leden. Om met Van der Laan en Woe te spreken, als ‘In even tot hier’: nu dus in ‘t kort. “In het coalitieakkoord wordt loonkloof tussen primair en voortgezet onderwijs gedicht, de verhuurdersheffing wordt afgeschaft en het klimaatprobleem wordt serieus genomen. Allemaal keurig, maar Rutte c.s. veranderen beloften en afspraken naar hun believen. Er komt geen cent extra voor de zorgmedewerkers, er wordt een eigen bijdrage ingevoerd in de jeugdzorg, dat komt vaak bij de meest kwetsbare gezinnen terecht. Geen doorbraak voor hogere lonen voor mensen die onmisbaar werk doen en geen aanpak van grote vermogens. Een schamele verhoging van het minimum jeugdloon. En het afschaffen van de toeslagen is gereduceerd tot ‘een ambitie’, met nog geen begin van een plan, zoals zoveel in dit regeerakkoord nog niet is uitgewerkt.” Ze besluit haar email met de belofte dat de PvdA samen met GroenLinks de doorstartende coalitie zal toetsen op het sociale beleid en ook samen met eigen voorstellen zal komen, zodat Nederland de komende jaren echt vooruitgaat.