PvdA moet jongeren mobiliseren

14 december 2021

Bijna alle gevestigde partijen hebben leden met een mediane leeftijd boven de vijftig (dat is de middelste leeftijd van alle leden, dus niet de gemiddelde leeftijd). Dat is ook bij de nieuwkomers BBB en JA21. Bij PvdA, CDA en 50Plus ligt de mediaan zelfs bij 63 jaar en bij GroenLinks is dat 40 jaar. De jongste kiezers heeft Volt. (Bron: Nationaal Kiezersonderzoek 2021). De oude generatie trouwe PvdA-stemmers wordt steeds kleiner en er komen weinig nieuwe jonge kiezers bij. Onder linkse jongeren is GroenLinks veel populairder. Volgens onderzoekers Roderik Rekker en Sarah de Lange, beiden werkzaam bij de UvA, zeggen dat er nog wel een kans is, als er snel een aantal strategische keuzes worden gemaakt voor de lange termijn. De jonge generatie kiest voor progressieve en kosmopolitische partijen zoals D66, GroenLinks, Volt, BIJ1 en de Partij voor de Dieren. Veel jongeren zijn het soms best eens met de PvdA, maar de meesten van hen kiezen toch liever voor genoemde partijen, omdat die zich sterker met thema’s als racisme en klimaat associëren. De onderzoekers noemen drie oplossingen voor meer PvdA-stemmen. 1. Verjong de kandidatenlijst. 2. Imiteer andere progressieve partijen. 3. Terug naar de eigen wortels.