Progressief oppositieakkoord

7 december 2021

In onze gemeente zijn we nog niet zover, maar landelijk ging gisteren de kogel door de kerk. De PvdA en GroenLinks presenteerden een gezamenlijk progressief oppositieakkoord. Zij zetten daarmee een volgende stap, een alliantie, een progressief blok met 15 ambities voor het Nederland van 2030. Het is de toetssteen waaraan het regeringsbeleid beoordeeld wordt de komende jaren. De vooruitgang stokt, Nederland bungelt vaak in rijtjes onderaan. Betaalbare huizen voor starters zijn er niet, ons onderwijs kachelt achteruit. Men wantrouwt de politiek. En waarom toch op al die demissionaire partijen blijven stemmen? Het is onbegrijpelijk. Er is nu volgens Lilianne Ploumen een alternatief, een eerlijke, sociale en groene wereld binnen handbereik. Alles op alles moeten we zetten, zoals aan het begin van de coronacrisis. “We toonden ongekende saamhorigheid en hielden afstand om kwetsbaren te beschermen. In een paar weken tijd werden miljarden uitgetrokken om werkgelegenheid te behouden en ondernemers te steunen. Dat is eigenlijk hetzelfde als wat er in 2008 gebeurde. De overheid deed er toen terecht alles aan om de spaartegoeden van mensen te redden en de instorting van het financiële systeem te voorkomen. En tegen iedereen die ons wil vertellen dat onze 15 doelen onhaalbaar zijn, zeggen wij: het kan wél.”