De EU subsidieert autocratieën

28 oktober 2021

In de Belgische krant De Morgen stond een uitgebreid interview met Ben Rhodes, de gewezen topadviseur van Obama, naar aanleiding van zijn nieuwe boek Na de Val. Hij waarschuwt daarin voor de toenemende macht van Facebook. Ook vreest hij voor een terugkeer van Trump in 2024, want in Republikeinse staten doet men z’n uiterste best om het moeilijker te maken om te stemmen voor democratisch geregistreerde kiezers en minderheden. Rhodes kapittelt de lakse houding van de Europese Unie, die faalt in haar aanpak van opkomende autocratieën. “De anticorruptie­activisten die ik in Hongarije sprak, legden me uit hoe het vooral EU-fondsen zijn die door Orbán worden misbruikt. Jaar na jaar vloeien miljarden euro’s Europees geld naar Orbán en zijn entourage. Hij geeft aanbestedingen aan zijn vrienden. Ze gebruiken het geld niet alleen om zichzelf te verrijken, maar ook om media op te kopen, om zichzelf en hun partij sterker te maken. De EU subsidieert zo Orbáns autocratie. Polen wordt net eenzelfde verhaal…”. Dat moeten we niet willen, want daar zijn betere bestemmingen voor te vinden!