Slecht beleid schoolgebouwen

20 oktober 2021

Jaren geleden heeft de gemeente Gooise Meren al bekend gemaakt geld beschikbaar te stellen voor nieuwbouw, renovatie en herstelwerkzaamheden van schoolgebouwen. In november 2017 was er een hoorzitting over het IHP (integraal huisvestingsplan), maar de raad moest nog een besluit nemen. Begin 2018 ging de gemeente akkoord met een langtermijnplan hiervoor. Schoolbesturen en de gemeente zijn al jaren in gesprek over het IHP. De Tweemaster in Naarden is afgelopen zomer verhuisd naar de noodlocatie bij de Lunet. Ondanks dat de gemeente besloot dat veel meer scholen gerenoveerd moesten worden of geheel vernieuwd, is er nog weinig gebeurd. Het gebouw van basisschool de Tweemaster bijvoorbeeld voldeed niet meer aan de huidige eisen. Er ontstonden zelfs scheuren in de vloer, zodat een nieuw gebouw en een tijdelijke huisvesting onoverkomelijk was. Sindsdien is het schoolbestuur van kastje naar de muur gestuurd. Maar ook de schoolbesturen van vier scholen in Bussum en een in Naarden stonden op die lijst. De katholieke Montessori in Bussum, de Tweemaster in Naarden, de Oranje Nassauschool en de Vinkenbaan in Muiderberg is nieuwbouw beloofd en in het IHP staat dat dit alles per 2030 gerealiseerd zou zijn. Maar tot nu toe is er alleen gepraat en uitgesteld, wat onnodig veel geld heeft gekost.