Rijken blijven stinkend rijk

17 oktober 2021

De Gooi & Eemlander kopte afgelopen week: ‘Onderzoek wijst uit: rijken worden niet rijker’. Dat is een keuze van de krant die gelieerd is aan De Telegraaf. De kop had ook kunnen zijn: ‘250.000 kinderen leven in armoede’. Want die cijfers komen uit hetzelfde onderzoek van de universiteit van Leiden en het CBS. Zaterdag een kritisch artikel in Trouw over de Sackler-­familie. Deze rijke Amerikaanse dynastie strooit jarenlang met giften van honderden miljoenen (in de farmaceutische industrie verdiende) dollars aan musea, universiteiten en liefdadige instellingen. Het lijkt een beetje op de miljoenen die Joop van den Ende via zijn liefdadigheidsstichting schenkt aan de cultuursector, die  voor een groot deel bij instellingen belanden, waar hij zelf, zijn familie of zakenpartners bij betrokken zijn. De Belastingdienst weet het, maar grijpt niet in. (De Groene Amsterdammer) Gelukkig heeft Amsterdam wel het mooie De La Mar theater daaraan te danken. Maar gaan de mecenassen in de toekomst bepalen waar eigenlijk de overheid geld voor moet uitgeven?