Ethiek is soms ver weg

16 oktober 2021

De kandidaten die bij de diverse partijen op de lijst staan voor de komende gemeenteraadsverkiezingen hebben een zogenoemde weerbaarheidscheck ontvangen. Die kon men digitaal of op papier invullen. De reden is om te voorkomen, dat nieuwe raadsleden niet achteraf van corruptie, incorrecte beïnvloeding of immoreel gesjoemel beticht kunnen worden. Eigenlijk is het een ethische controle. Maar onzinnig voor mensen die op een onverkiesbare plaats staan. Na de verkiezingen vernietigt de PvdA de formulieren. ’t Is bedoeld om zo’n belastingakkefietje als bij Wopke Hoekstra te voorkomen. Misschien deed hij alles wel correct volgens de letter van de wet, maar ethisch niet juist voor een volksvertegenwoordiger. Je hebt ook geen goed moraalkompas, als je net bent opgestaan van het pluche, zoals Cora van Nieuwenhuizen, die lobbyist werd, daar waar zij iedereen nog kende. Handig, maar zeker niet ethisch. Het is jammer dat bestuurders op hun vingers getikt moeten worden. Zo’n weerbaarheidscheck is daarbij een hulpmiddel. Het vak ethiek in het onderwijs opnemen helpt meer. En als het goed is, leer je het ook van je ouders.