Mag je nog om alles lachen?

30 september 2021

Gisteren zei cartoonist Tjeerd Royaards in de Volkskrant dat “Nederland een reputatie [heeft] als tolerant land en asielvragen zouden hier kansrijk zijn, maar in werkelijkheid zijn we een rechts land waar politieke vluchtelingen geen uitzonderingspositie hebben. (…) Voor politieke satire is het nu niet het gunstigste klimaat, want je moet als cartoonist scherp zijn, maar ook weer niet té.” Dit is een duidelijke uiting hoe de wereld verrechtst en hoe rechts we geworden zijn onder de kabinetten van Mark Rutte. In andere Europese landen, zoals Noorwegen, Zweden, Finland en nu ook in Duitsland lijkt het tij te keren. We moeten het van de daken blijven schreeuwen dat we niet in een land willen leven van ikke, ikke en de rest kan stikke. Anders moeten we het maar gaan zingen, zoals Adèle Bloemendaal: “Vriendschap, liefde, broederschap, het zijn geen loze kreten. We leven echt niet voor de grap, dat mag je nooit vergeten. Neen, we benne op de wereld om mekaar om mekaar om mekaar om mekaar, te hellepe nietwaar.”