Je zou het OECD-rapport ‘Education at a glance 2021’ eens moeten doornemen. ’t Kan zijn dat je er de tijd niet voor hebt, want het zijn 467 pagina’s in het Engels. Het vergelijkt het onderwijs in de lidstaten en daarbuiten. Dit jaar ligt de focus op (on)gelijke kansen met duurzame ontwikkelingsdoelen als meetlat. Het laat zien dat kleinere klassen wel degelijk effect hebben, zeker voor kinderen uit achterstandssituaties. Dat zijn ook de kinderen die de grootste problemen hebben met het afstandsonderwijs. De klasgrootte verschilt niet eens zoveel tussen reguliere scholen en privéscholen (inde onderzochte landen), zowel in het lager als voortgezet onderwijs met niet meer dan twee leerlingen. In een tabel met 34 landen scoort Nederland als een na laatste als het gaat om lesgeven in een multiculturele en meertalige omgeving. In veel andere tabellen scoren we eveneens erg laag. Al in 2007 wees Alexander Rinnooy Kan op een ‘kwalitatief en kwantitatief lerarentekort’. Veertien jaar later is het alleen maar erger geworden.