Het klink als ‘sambal bij?’ Een plaatje bij een bericht op een van de sociale media wordt niet alleen sneller gelezen, maar ook sneller geloofd. Dat zegt hoogleraar consumentengedrag Bob Fennis in Het Parool (10 aug,), die onderzoek doet naar waarom de een in complottheorieën gelooft en de ander niet. Hij doet al jaren onderzoek naar beïnvloeding en kreeg dit voorjaar subsidie om uit te vinden waarom de een bevattelijker is voor nepnieuws dan de ander. We geloven makkelijk, omdat het teveel energie kost om alles te controleren. Een verhaal met foto wordt eerder geloofd dan zonder foto. En elke herhaling maakt iets meer waar, als het ook door anderen herhaald wordt, ook al is het bezijden de waarheid (een vaak gebruikte truc van Trump).
“Door de groei van sociale media is het nepnieuws geëxplodeerd. (…) Je komt in een informatiebubbel terecht, waarin telkens hetzelfde nieuws wordt rondgepompt en je van ander nieuws wordt onthouden. Door die herhaling wordt iets ‘waar’”, aldus hoogleraar Fennis. Maar beïnvloeding is niet alleen slecht, we leren er ook van.