Iedereen heeft vooroordelen

15 juni 2021

Vooroordelen hebben we allemaal. En dat wordt nog versterkt, doordat we in een samenleving  leven waar niet de rede, maar de emotie heerst. Een niet aflatende stroom van televisieprogramma’s die ons emotioneel willen beroeren. Zelfs het journaal moest meer emotie en entertainment brengen om meer kijkers te trekken. Vooroordelen kweek je door iets heel vaak te zien of te horen. In landen met staatsmedia en geen onafhankelijke journalistiek wordt de bevolking geïndoctrineerd. Kritisch denken kan je thuis leren, maar moet je leren op school en op vervolgopleidingen.

Door veel te lezen, niet alleen maar pulp, krijg je een brede kijk op wat er in de wereld speelt. Sommige mensen komen uit een milieu waar kritisch denken ongewoon is. Men doet wat iemand zegt, van wie men beweert dat wat hij/zij zegt waar is. Lees bijvoorbeeld Ik ga leven van Lale Gül, of 365 dagen Nederlander  van Naeeda Aurangzeb. Zij vochten en vechten tegen vooroordelen.